Az adóügyi ellenőrzések során sokszor tapasztalja azt az adóhivatal, hogy a cégek leltározási tevékenysége nem megfelelő.

Például rendszeres probléma, hogy a tárgyi eszközökhöz kapcsolódó leltárakon túl az egyéb mérlegsorokhoz kapcsolódó leltárral nem rendelkeznek a vállalkozások.

Ebben a cikkben megnézzük, hogy pontosan mire kell figyelni leltárkészítés során, hogy megfeleljünk az adóhatóság követelményeinek.

Előtte azonban tisztázzuk az alapvető fogalmakat!

Mi a leltár és leltározási szabály?

Törvény írja elő, hogy a cégeknek a számviteli politika keretében el kell készítenie a leltárkészítési és leltározási szabályzatát.

Ezen szabályzat hatálya kiterjed minden, a vállalkozás tulajdonában és használatában lévő eszközre.

A leltár a vállalat pénzügyi mérlegének alapja, a vállalkozás saját eszközeit és forrásait foglalja magában.

A leltározás célja:

  • a mérleg valódiságának alátámasztása
  • a bizonylati fegyelem ellenőrzése, megszilárdítása, a könyvelés helyességének ellenőrzése
  • a tulajdon védelme
  • a vezetőség tájékoztatása

A leltárkészítési és leltározási szabályzatot úgy kell kialakítani, hogy

  • az a mérleg és az eredménykimutatás sorain túl a kiegészítő melléklet adatainak közvetlen alátámasztására is alkalmas legyen;
  • a beszámolóba felvett tételeknek a valóságban is ténylegesen megtalálhatónak kell lenniük.

A leltározásba beletartozik:

  • áruk
  • anyagok
  • tárgyi eszközök
  • pénzeszközök
  • követelések
  • kötelezettségek

leltározása

Mire figyeljen a leltározás során?

A cégnek olyan leltárt kell összeállítania, amely teljeskörűen, tételesen, ellenőrizhető módon tartalmazza a mérleg fordulónapján meglévő eszközöket és forrásokat mennyiségben és értékben.

A leltárfelvétel  évente kötelező.

Amennyiben a cég (folyamatosan vagy egyáltalán) nem vezet mennyiségi nyilvántartást, akkor a leltárba bekerülő adatok valódiságáról – még a leltár összeállítása előtt – leltározással kell meggyőződnie, és a leltározást mennyiségi felvétellel kell végrehajtania.

A leltárban az értékkel nem rendelkező eszközöket is szerepeltetni kell addig, amíg azokat nem vezetik ki a gazdálkodó könyveiből.

További leltár követelmények

  • Áttekinthetőnek kell lennie
  • Az eszközöket és forrásokat főkönyvi számlánkénti, mérlegtételenkénti bontásban kell tartalmaznia (méret, típus, bekerülés, fajta stb. szerinti részletezéssel)
  • Tartalmaznia kell…
    • a leltározás pontos dátumát,
    • a leltéri tételek megnevezését,
    • az azonosításhoz szükséges egyéb adatokat,
    • a mérlegfordulónapon meglévő eszközök és források állományát (legalább mérlegtételek szerinti bontásban),
    • a mennyiségben és értékben leltározható eszközöknél az értékelés alapjául szolgáló egységárakat.
  • Tilos a leltárban szerepeltetni:
    • bérelt, kölcsönvett, eladott (de még el nem szállított) eszközöket,
    • a vállalkozásnál tárolt idegen tulajdonú eszközöket.

Így kezelje a leltárt!

  • A vállalkozásnál az üzleti év végi leltározás fordulónapja december 31. Eddig az időpontig el kell készíteni a leltárt.
  • Olvasható formában legalább 8 évig meg kell őrizni.
  • Adóellenőrzés esetén a hatóságok felhívására 3 munkanapon belül be kell tudnia mutatni.

Segítségre van szüksége a leltár vagy leltározási szabályzat elkészítéséhez?

Vegye fel velünk a kapcsolatot, és támogatjuk a folyamatban.

Írjon nekünk az alábbi űrlapon keresztül:

14 + 9 =

Ha tetszett a cikk, és szeretne hasonló témákról értesítést kapni, akkor kövesse be Facebook oldalunkat: