A 2020-as évben több pontjában is módosul a számlázáskor szükséges adatszolgáltatás eddig megszokott menete. Ezek a változások szinte minden vállalkozást érinthetnek – ezért ebben a cikkben most összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat, hogy Önt még véletlenül se érhesse meglepetés.

Fél éven belül két lépésben módosítják a számlázásra vonatkozó jogszabályokat. Ez pedig azt jelenti, hogy az eddig megszokott számlázási gyakorlatokat érdemes felülvizsgálni, és fokozott figyelmet fordítani a bizonyos részletekre.

2020. július 1-től nincs határ!

Míg eddig a csak 100 000 forintot meghaladó számlákat kellett a NAV-nak beküldeni, július 1-től már az összes, belföldi adóalanyok közötti ügyletről adatot kell szolgáltatni – összegtől függetlenül. Miért fontos ez? Azért, mert innentől kezdve a katás, az alanyi adómentesen számlázó és a fordított adózású vállalkozások is érintettek a kérdésben. Egyelőre ez még csak a belföldi adóalanyok ügyleteit érinti. Azonban 2021. január 1-től a második módosítás is életbe lép, és az adatszolgáltatási kötelezettség minden belföldi teljesítési helyű számlára kiterjed. Így a vállalkozások külföldi partnerek és természetes személyek részére kiállított számlákról is kötelesek lesznek adatot szolgáltatni.

Jó hír, hogy mint az Izer Norbert nyilatkozatában olvasható, a koronavírus miatti nehézségekre való tekintettel a NAV 2020. július 1-től 2020. szeptember 30-ig tartó időszakban nem szankcionálja a 100 000 forintos értékhatár eltörlése miatt keletkezett új adatszolgátatási kötelezettségeket maradéktalanul nem teljesítő vállalkozásokat.

Számlázó program, kézi számlatömb, online felület

Az adatszolgáltatás a NAV Online Számla rendszerében történik. A rendszerben történő regisztrációt követően itt kell az adatszolgáltatást teljesíteni. Ugyanakkor az adatszolgáltatás kötelezettsége érvényes a kézi számlatömbbel kiállított számlák esetében is. De mégis ki szereti ugyanazt a munkát kétszer elvégezni? Ahelyett, hogy megdupláznánk munkánkat, érdemes lehet megbarátkozni egy számlázó program használatával, már csak azért is, mivel egyes programok a NAV Online Számla rendszerével összekapcsolóhatók. Arról nem is beszélve, hogy a nyomtatott számlák elhagyásával vállalkozása ökológiai lábnyomát is csökkentheti.

Elnézést, az utolsó számjegy 7 vagy 4 volt?

Tudjuk, hogy a rest kétszer fárad. Mostantól azonban mindenkinek még egy oka lesz biztosra menni: ez év július 1-től kötelező az adatszolgáltatásnál a partner adószámát feltüntetni. Az adatszolgáltatás sikeres teljesítésének feltétele természetesen az is, hogy minden adat jól szerepeljen a számlán, így érdemes duplán ellenőrizni a bevitt adatok helyességét. Számlázó programok használata esetére érdemes megjegyezni, hogy minden program kicsit más. Ezért érdemes tájékozódni, hogy milyen módon jelzi a szoftver hogy egy adatszolgáltatás sikertelen, illetve milyen korrigálási lehetőségekkel lehet élni.

Határidők és mulasztások

Az új jogszabályokkal módosulnak az időbeli feltételek. Az 500 000 Ft alatti számlák esetén az adatszolgáltatásra 4 nap áll rendelkezésre. Az 500 000 forintot meghaladó számlák esetén azonban a kiállítást követő nap teljesíteni kell az adatszolgáltatást. Az adatszolgáltatás elmulasztásra szabott bírság elérheti akár az 500 000 forintot is – így érdemes időben és hibátlanul teljesíteni a kötelezettséget, és továbbítani a számlázási adatokat a NAV részére. Továbbá csökken a számlakibocsátás ideje is: 2020. július 1-től 15 napról 8 napra csökken a rendelkezésre álló idő, amennyiben a számla áthárított áfát tartalmaz. Azonnali számlakiállítás szükséges abban az esetben, ha a tranzakciót készpénzzel vagy készpénzt helyettesítő fizetési eszközzel egyenlíti ki a partner.

Amennyiben kérdése akad, forduljon hozzánk bizalommal, és írjon nekünk az alábbi űrlapon keresztül! A legjobb tudásunk szerint igyekszünk segíteni Önt vállalkozása sikeres működése érdekében.

4 + 12 =

Amennyiben hasznosnak találta cikkünket, és szeretne hasonló témákról értesítést kapni, kövesse be Facebook oldalunkat: