Egy vállalkozás indítása igen komoly előkészületeket igényel, ha azt szeretnénk, hogy működőképes is legyen, s ne csak az első 1 évet élje valahogy túl. Sokan sajnos felelőtlenül vágnak bele egy új vállalkozásba, amire aztán rámehet a vagyonuk, egészségük, de akár családjuk is..

Annak érdekében, hogy ez ne következzen be Önnél, az alábbi cikkben összeszedtük azokat a szempontokat, amelyeket mindenképpen érdemes alaposan mérlegre tenni egy vállalkozás elindítása előtt.

Ha még vállalkozásindítás előtt áll, akkor még jó időben van. Ha viszont már benne van, akkor érdemes átgondolnia az alábbi szempontok tükrében, hogy mit várhat a jövőben.

Durr bele bumm!

Nézzük meg tehát, hogy hogyan is néz ki optimális esetben az a folyamat, amikor valaki el akar indítani egy vállalkozást.

Itt most elsősorban gazdasági társaságokról beszélünk, de egyéni vállalkozónál is – kisebb eltérésekkel – ugyanígy néz ki a helyet.

Tapasztalatból mondjuk, hogy a legtöbb vállalkozó sajnos a következőképpen fut neki egy vállalkozás elindításának.

Az illető személy fejéből kipattan egy ötlet, elrohan az ügyvédhez, gyorsan megcsinálják a társasági szerződést (vagy egyszemélyes cégnél az alapító okiratot). Nagyszerű, cégalapítás kipipálva.

Ezután megnyitja az üzletet, műhelyet, szalont, stb., és várja a vevőket, megrendelőket, akik pedig nem jönnek.

Ez az indítás, ami abszolút hibás. Holott lehet, hogy maga az ötlet jó, csak senki semminek nem nézett utána, és nem tájékozódott. Ha ily módon kezdünk el vállalkozni, akkor a bukás szinte garantált.

De akkor hogyan csinálja, ha nem így?

Először is szüksége van egy jó könyvelőre, aki el tudja mondani (és el is mondja) Önnek azt, hogy egy vállalkozás indításánál pontosan minek kell utána járni.

Mi nem egy egyszerű könyvelőiroda vagyunk. Vállalkozásvezetésben is otthonosan mozgunk, és gazdasági tanácsadást is nyújtunk ügyfeleink részére. Ezért ha még vállalkozás indítása előtt van, nyugodtan kérje segítségünket.

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

15 + 11 =

Piackutatás nélkül egy tapodtat se!

Általánosságban mi azt szoktuk javasolni vállalkozásindítás előtt álló ügyfeleinknek (és persze mindenki másnak is, aki vállalkozásra adja a fejét), hogy legelőször is készítsen egy piackutatást.

Nem kell ettől megijedni. Nem pont a nagy piackutató cégek módszereire kell itt gondolni, és nem kell egyből több 100.000 forintot elkölteni a piackutatásra.

Hiszen teljesen más a helyzet egy 300 fős faluban, és teljesen más egy több 100.000 fős nagyvárosban. De a lényeg mindkét esetben ugyanaz. Mutatjuk is, mi az.

Hogyan végezzen akkor piackutatást?

Kérdezze meg az ismerőseit!

Első körben kérdezze meg az ismerőseit, rokonait, szomszédjait, kérdezzen körbe a környéken.

  • Van-e már ilyen üzlet, műhely, szalon, szolgáltatás?
  • Van-e rá igény? (Ha Ön nyitna egy ilyen üzletet, akkor érdekelné-e az ismerősöket?)
  • Ha nincsen ilyen üzlet a környéken, akkor azért nincs, mert
    • nincs rá igény?
    • még nem jutott eszébe senkinek sem ilyen?
    • volt már korábban, de csődbe ment, és ha így történt, mely okokból kifolyólag ment csődbe?

Minél részletesebben menjen bele, mérje fel, valóban mekkora létjogosultsága van azon a környéken egy ilyen üzletnek, vagy akár online vállalkozásnak.

Természetesen ezt a piackutatást elsősorban azon ismerősök körében végezze, akik beletartoznak a célcsoportba, de legalább közel állnak hozzá.

Kérdezze meg a környékbeli embereket!

Ha helyi vállalkozást szeretne, akkor tegyen meg annyit, hogy egyetlen napot vagy akár csak egy délutánt rászán, elmegy a kiszemelt környékre, és az utca embereit megszólítva felméri, hogy azok, akik arra járnak-kelnek, hogy viszonyulnának üzletéhez.

Kérdezzen körbe Facebook csoportokban!

Nagyon szerencsések vagyunk, hiszen a mai világban már nem csupán az ismerőseinkre, az utca emberére és a nagy piackutató cégekre támaszkodhatunk. Az internet számos lehetőséget kínál már nekünk arra, hogy ingyenesen, minimális idő befektetéssel értékes adatokhoz jussunk.

Az egyik ilyen lehetőség a Facebook csoportok. Ne legyen rest belépni olyan csoportokba, ahol nagy valószínűséggel megtalálható leendő célközönsége, és kérdezze meg őket is a fentiekkel kapcsolatban.

Olvasson fórumokat!

Az internet adta másik nagyszerű lehetőség a fórumok. Itt szintén nyugodtan kérdezhet, de már azzal is sokat megtud, ha figyel, és olvas. Keressen fórumokat az Ön témájában, és nézzen körül, mi érdekli leginkább az embereket az adott témával kapcsolatban, mik a problémáik, vágyaik. Szűrje le az így kapott információk alapján, hogy vajon mennyire lenne létjogosultsága az Ön vállalkozásának.

Üzleti terv – Az egyik legnagyobb hiányosság

Ha a piackutatást kellő alapossággal elvégezte – és fizikai termékekkel dolgozik –, akkor fel kell mérnie, hogy honnan fogja beszerezni az árut, a nyersanyagot, mekkora hely szükséges a tároláshoz, vagy a szolgáltatás nyújtáshoz, és még egy halom logisztikai átgondolandó tényező… Mérje fel azt is, hogy mindezeknek milyen költségvonzata van.

Egyszóval kell készítenie egy üzleti tervet.

Ennek keretében meg kell határoznia, hogy mekkora bevételre számíthat. Ebből érdemes levenni még 20%-ot a biztonság kedvéért, bár lehet, hogy még az is kevés.

Ki kell számolni a költségeket is. Itt próbáljon meg minden apró költségre is figyelni (adók, járulékok, szállítás, marketing költség, stb.), hogy biztosan ne maradjon ki semmi. Az így kapott összegre pedig nyugodtan rátehet még 20%-ot.

Ha az így kapott egyenleg még mindig nullánál nagyobb számot mutat, akkor lehet azt mondani, hogy biztonsággal mehet tovább.

Beszéljen a könyvelővel

Egy JÓ könyvelővel!

De milyen is az?

A jó könyvelő el fogja tudni mondani azt, hogy mely hatóságoknál, mely hivataloknál kell utánanézni annak, hogy az adott tevékenység folytatásához milyen engedélyekre és bejelentésekre lesz szüksége.

Ezzel nagyban meg tudja könnyíteni Önnek az elindulást.

Azok a fránya kötelezettségek…

Tudnia kell arról, hogy milyen adózási és egyéb (jog)szabályok és előírások fognak vonatkozni az adott tevékenységre.

Ez alapján pedig látni fogja, hogy milyen adók, járulékok és egyéb terhek jönnek még az alap költségekre. Ami pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a valós (várható) profitot ki tudja számolni.

Tudni érdemes, hogy ezeknek a bejelentéseknek a megtétele, illetve a különféle engedélyek beszerzése nem a könyvelő feladata. Természetesen tud benne segíteni, hova érdemes menni, mivel kapcsolatban hol kell érdeklődni, hiszen elvégre a könyvelő adminisztratív tevékenységű személy. Ezen teendők tényleges elvégzése azonban nem az ő feladata.

Így tehát tájékozódnia kell Önnek arról, hogy mi a helyzet az Ön esetében a kamarai regisztrációval, a pénztárgéppel, ÁNTSZ-sel, stb, stb, stb…

Bankszámla – Ne szúrják ki a szemét olcsó trükkökkel!

Amennyiben a vállalkozó ÁFA fizető, úgy kelleni fog egy bankszámla.

A vállalkozó dolga lesz utánajárni, hogy mely bankok milyen konstrukcióban nyújtanak céges számlát.

Azonban itt legyen nagyon figyelmes! A bankok egy része kedvező TV és egyéb hirdetéseiben fűt-fát ígérnek a gyanútlan vállalkozóknak, persze csak átmenetileg. Rendkívül alacsony – vagy akár ingyenes – havi számlavezetési díj, kedvező átutalási és egyéb díjak… Mindezt pár hónapig. Majd utána ezek a kedvezmények elszállnak, és a szerencsétlen vállalkozó ott áll egy havi 10.000 forintos banki költséggel, holott lehet, hogy hogy az össz. utalásai, illetve teljesítményei sem teszik ki ezt az összeget.

Tehát figyeljen oda ezekre az akciókra! Pontosan milyen konstrukcióban, mennyi ideig kínálják. Kérdezze meg, hogy a későbbiek során milyen számlavezetési és utalási költségek vannak az adott – választani készülő – számlának. Mérje fel, hogy mennyibe fog kerülni az, ha Ön kb. ennyit fog utalni, ennyi a bevétele. Vagy mondjuk, ha adott esetben boltot vezet, és szeretne POS terminált, akkor az milyen költségekkel jár.

Ezek mind-mind-mind meghatározóak arra nézve, hogy az Ön tevékenysége igazából mennyibe is fog kerülni. Ami nagyban befolyásolja a fennmaradó profit összegét is.

Az elérhetőség megfelelő biztosítása

A törvény szerint egy cégnek a székhelyét cégtáblával kell megjelölnie, illetve egyértelműen azonosíthatóvá kell tenni.

Bár ez nem minden vállalkozás esetében van így. Vállalkozónként arról is tudnia kell, és annak is utána kell majd járnia, hogy az Ön tevékenységi helyét meg kell-e jelölnie cégtáblával.

Ezt egyébként azért tették kötelezővé, hogy könnyedén és biztosan lehessen postai küldeményeket kézbesíteni az adott címre, illetve a hatósági ellenőrzések is gördülékenyen zajlódjanak.

Ha nem jelöli meg székhelyét cégtáblával, akkor hamar búcsút inthet cégének. Történt már olyan eset, hogy a vállalkozás még el sem indult, már be is fejeződött, mert a NAV kiment ellenőrizni, nem látta a cégtáblát, és törölte az adószámot.

Apróságnak tűnhet. Valójában nagyon veszélyes. Az elérhetőséget mindig biztosítani kell.

Bár most már van Cégkapu, Ügyfélkapu, így a legtöbb hivatal már itt levelezik a cégvezetőkkel, vállalkozókkal. Ettől függetlenül a cégtábla továbbra is kötelező.

Marketing – nem könyvelés, de nagyon kell!

Végső soron beszélni kell a marketingről.

Ez ugyan nem a könyvelő feladata, mégis azt szeretnénk, hogy kellő körültekintéssel tudjon nekiindulni a vállalkozásnak, ezért fontosnak tartottuk megemlíteni ezt a pontot is.

Nem árt tudni, és előzetesen felmérni, hogyan tudja majd ismertté és népszerűvé tenni vállalkozását. Milyen eszközei vannak ehhez, ezek milyen költségekkel működnek, adott költés mellett milyen eredményeket tud elérni, stb, stb.

Itt is elő lehet hozni a példát, miszerint nagyon nem mindegy, hogy egy 300 fős faluról beszélünk, ahol elég elhinteni, hogy a Pista bácsi asztalos műhelyet nyit, vagy egy több 100.000-es fős városról, ahol biztos, hogy szükség lesz online marketingre is (Facebook, Instagram, egyéb social media marketing, Google Ads és társai…)

Arról is fontos tudni, hogy ezek hatása nem 2 nap alatt fog megmutatkozni, de talán még a 2 hónap is kevés hozzá. Türelem kell, kitartás, de mindenek előtt egy alapos tervezés.

Könyvelőként és gazdasági tanácsadóként komoly és rendkívül hasznos tanácsokkal tudjuk szolgálni még vállalkozása elindítása előtt, de akár közben is. Kérje ki véleményünket!

Tegye fel kérdéseit az alábbi űrlapon keresztül, és mi 1-2 munkanapon belül válaszolunk Önnek!

8 + 3 =

Ha tetszett a cikk, és szeretne hasonló témákról értesítést kapni, akkor kövesse be Facebook oldalunkat: